Design + Helsinki
Guest Blogger marraskuu 20, 2015

Tämän matkabloggaajan syksystä ei lentoja, lentokentillä hengailua taikka matkustelua ylipäätänsäkään ole puuttunut. Helsinki-Vantaa – keskusta väliä on sahattu tiheään ja näin ollen olen päässytkin julkisissa tapahtuvan satunnaisen, suomalaisittain jopa epätavallisenkin small-talkin myötä tutustumaan myös aitiopaikalta Helsinkiin suuntaaviin designturisteihin.

Kuvan toimittanut Otto Lilja.
Kuvan toimittanut Otto Lilja.

Ketä tänne tulee ja mitä täältä halutaan?

Lista on lähes yhtä loputon kuin turvatarkastuksissa on aamupäivästä jonoa, mutta design on asia mikä on omien keskusteluideni myötä noussut vahvasti esiin.  Designturismi itsessään Helsingissä on näkö- sekä kuulohavaintojeni perusteella suosiotaan vuosi vuodelta kasvattava termi. Tarjontaahan täältä kokoonsa nähden löytyy.

Viimeksi matkatessani bussilla lentokentälle istui vastapäätäni keskipenkillä Münchenissa asuva Hong Kongilainen nainen. Nainen kiinnitti huomioni kolmella kiiltävällä Rimowan matkalaukullaan ja ongelmilla saada pidettyä hallintansa fokuksessa niihin kaikkiin. Laukut lensi ja nainen niiden mukana, joten riensin herrasmiehenä apuun. Aamulla ei paljon sensuuri suuta painanut ja mustaan huumoriini vedoten ihmettelinkin ääneen nauraen, että kantaako nainen ruumiita mukanaan vai miksi laukut paina enemmän kuin pahimman luokan synti?

”My luggages are full of Iittala” nainen huokaisi.

”Oh really??!?” 3 luggages full of Iittala?!?” kysyin minä.

”Almost, I am so additced to Iittala” nainen selvensi.

Olin yllättynyt. Onhan Iittala siistiä mutta kolme (3!!!) matkalaukullista osoitti melkoista merkkiuskollisuutta.  Epätavallisen epäuskottavan yllättävää sellaista. Juttelin naisen kanssa lisää suomalaisesta muotoilusta ja nainen kertoi koko sukunsa olevan hulluna suomalaiseen muotoiluun ja sen hillittyyn ja laadukkaaseen omaleimaisuuteen.

”If East Asians loves something, they really love it and they will show it”.  Nainen vielä lisäsi loppuun.

No näköjään.

HDW:n kansainvälinen ilmapiiri oli huomattava. Kuva: Otto Lilja
HDW:n kansainvälinen ilmapiiri oli huomattava. Kuva: Otto Lilja

Kävin syyskuussa Pohjoismaiden suurimmilla muotoilu-festareilla. HDW:llä eli Helsinki Design Weekeillä ja kansainvälinen ilmapiiri oli huomattava.  Tänä vuonna Aikakone -teemaa kantanut Helsinki Design Week keräsi osallistujia yli 120 000, mikä oli 10 000 enemmän kuin viime vuonna.  Aikakone -teeman keskeisenä ideana oli tutkia muotoilun tulevaisuuden vaikutuksia. Pinnalla oli myös kaupunkien kehittäminen muotoilua hyödyntäen.

HDW:n nettisivuilla kerrotaan tapahtumaviikon keränneen kävijöitä ja toimittajia yli 20 maasta. IvanaHelsinki kertoo muotoiluviikon kansainvälistymisen näkyneen myös kasvaneena myyntinä.  Menestys näkyi myös tänä vuonna siinä, että Helsinki Design Week lähti näyttämään valuuttaansa myös maailmalle.

HDW suuntasi nimittäin lokakuun lopussa myös Dubain Design Weekeille. HDW:llä oli kunnia olla yksi viidestä kaupunkiin kutsutusta kaupunki festivaalista. Matkaan lähti HDW:n mukana kolme suomalaista muotoilun huippubrändiä: Saas Instruments, Johanna Gullichsen ja Nikari.

Koti ja kodin sisustamiseen keskittynyt intohimo tasapainottavat kivasti matkustelevaa elämäntyyliäni. Vaikka oma sisustusmakuni onkin astetta enemmän venäläinen kuin skandinaavinen, tykkään yhdistää sisustuksessa silti etenkin suomalaisia vaikutteita – ja tietenkin Ikeaa.

Mummin vanhat Iittalat ja Arabiat toimivatkin kotini sydäminä vaikka muuten sisustus ei suomalaista ole nähnytkään.

Helsinki Design Marketista mukaan lähti Adidaksen kengät. Kuva: Otto Lilja
Helsinki Design Marketista mukaan lähti Adidaksen kengät. Kuva: Otto Lilja
Kameran kaulahihna löytyi marketista. Kuva: Otto Lilja
Kameran kaulahihna löytyi marketista. Kuva: Otto Lilja

Itse kuluneen design-syksyn yksi parhaimmista tapahtumista oli ja tulee jatkossakin olevaan ehdottomasti  kaapelitehtaalla järjestetyt Helsinki Design Marketit. Vaatteita, muotoilua, sisustusta ja kaikkea siltä väliltä pitäen punaisen langan silti muotoilussa.  Helsinki Design Market on ehdottomasti design-syksyn kohokohta vuodesta toiseen ja täältä ei tungoksesta huolimatta voi inspiraatiota olla imemättä. Tänäkin vuonna mukaan tarttui mm. kameran kaulahihna sekä Adidaksen kengät. Jälkimmäinen ei tosin liity suomalaiseen desiginiin alkuunkaan, mutta kun hienot oli niin oli ne vaan niin pakko saada.

Vaatteita, muotoilua, sisustusta ja kaikkea siltä väliltä pitäen punaisen langan silti muotoilussa. Helsinki Design Market on ehdottomasti design-syksyn kohokohta vuodesta toiseen ja täältä ei tungoksesta huolimatta voi inspiraatiota olla imemättä. Kuva: Otto Lilja
Helsinki Design Market on ehdottomasti design-syksyn kohokohta vuodesta toiseen ja täältä ei tungoksesta huolimatta voi inspiraatiota olla imemättä. Kuva: Otto Lilja
Vaatteita, muotoilua, sisustusta ja kaikkea siltä väliltä pitäen punaisen langan silti muotoilussa. Kuva: Otto Lilja
Vaatteita, muotoilua, sisustusta ja kaikkea siltä väliltä pitäen punaisen langan silti muotoilussa. Kuva: Otto Lilja

Kaapelitehtaan valtasi tänä vuonna huimat 13 000 kävijää ja meininki oli kansainvälisempää kuin koskaan. Vieraat kielet soivat korvissa ja eri etnisyydet vilisivät silmissä. En siis yhtään ihmettele, että bussissa tapaamani nainen oli onnistunut hamstraamaan kolme Rimowallista Iittalaa matkaansa. Mikäli olisin ollut turisti ja en olisi itse ollut säästökuurilla, olisin varmasti tehnyt samat.

Kaapelitehtaan valtasi tänä vuonna huimat 13 000 kävijää ja meininki oli kansainvälisempää kuin koskaan. Kuva: Otto Lilja
Kaapelitehtaan valtasi tänä vuonna huimat 13 000 kävijää ja meininki oli kansainvälisempää kuin koskaan. Kuva: Otto Lilja
Kuva: Otto Lilja
Kuva: Otto Lilja

Suomalaisuus & skandinaavisuus näkyy maailman metropoleissakin yhä voimakkaammin. Uniikille ja omaleimaiselle yksinkertaisen puhtaalle laadulle on kysyntää. Jenkkimäisen glamourin rinnalla minimaalisuus myy ja herättää ihastusta yhtä enenemissä määrin.

Kysyinkin ulkomaalaisilta ystäviltäni, että mikä skandinaavisessa muotoilussa oikein kiehtoo ja mitkä ovat Suomen ykköset? Vastaukset olivat osittain jopa yllättäviä.

Helsingin designturistit pitävät mm. Iittalan, Vallilan ja Marimekon sisustustuotteista. Kuva: Otto Lilja
Helsingin designturistit pitävät mm. Iittalan, Vallilan ja Marimekon sisustustuotteista. Kuva: Otto Lilja

Pullonpalautuskone kiehtoi singaporelaista ystävääni suuresti, Minna Parikan kengät myös vetosivat muotidiggareihin (jos Cara Delevingne pitää niitä niin miksei koko maailma?!?), vauvaboksi herätti ihastusta, suodatinkahvinkeitin puolestaan jännitystä,  puu elementtinä vetosi lähestulkoon kaikkiin ja ehkä vähiten yllättävintä oli, että Marimekko ja Vallila saivat kaikissa muotoilun muodoissaan etenkin korealaiset ja japanilaiset hulluiksi.

Yksinkertaisuus ja puhtaus ovat keywordit. Siltä me näytetään, sitä me tuotetaan.

Seuraava Helsinki Design Week järjestetään  1.-11.9.2016! Helsingin Design maailmassa tapahtuu jatkuvasti, kannattaa seurata parhaimpia tärppejä HDW:n weekly-osioista.

Kirjoittanut Otto Lilja.

Lue lisää vieraskynä Otosta