Graafisia linjoja Designmuseossa 11.10.2013–12.1.2014
Leena Karppinen lokakuu 23, 2013

Graafinen suunnittelu on osa jokaisen meidän arkea lehtien, mainoksien, kirjojen ym. muodossa, mutta silti sitä voi olla vaikea lähestyä. Designmuseon 11.10. avautunut näyttely Don’t Shoot the Messenger – Graafisen suunnittelun laajeneva kenttä esittelee ajankohtaisia ilmiöitä graafisen suunnittelun alalta, mutta ei edes yritä vastata kysymykseen: ”Mitä graafinen suunnittelu on?”

Dont’ Shoot the Messenger – Graafisen suunnittelun laajeneva kenttä näyttely Designmuseossa, kuva: Leena Karppinen

Näyttelyyn on valittu 17 suunnittelijaa tai suunnittelutoimistoa pääosin Euroopasta. Teokset käsittelevät eri ilmiöitä mm. kriittistä suunnittelua ja poliittisuutta, uusia työskentelymetodeja kuten osallistavuus ja kehittyvien teknologioiden mukanaan tuomaa muutosta. Näyttelynä näyttelyn sisällä on peräti 300 printtijulkaisusta koottu Fully Booked: Ink on Paper -kokonaisuus, jossa voi ihailla upeita kirjojen kansia ja osin myös selata näyttäviä painoksia.

”Fully Booked: Ink on Paper” -näyttely, kuva: Leena Karppinen

Näyttelyn yksi omia suosikkejani on Milla Aholan teos Ideaspector, joka tarjoaa ideakorttien avulla ratkaisun valkoisen paperin kammoon – tai tässä tapauksessa suunnitteluprosessin jumiutumiseen. Jokainen kortti tarjoaa uuden lähestymiskulman hauskasti kuvitettujen käskyjen avulla tyyliin ”Turn it other way around” tai ”Idea badminton”. Löytyisiköhän korteista ratkaisu kaikkiin ongelmiin – ei vain graafisen suunnittelun?

Milla Aholan ”Ideaspector”-kortit, kuva: Leena Karppinen

Suomalaisen Kokoro & Moi -suunnittelutoimiston Finnish Design Yearbook 2012 -kirjaa varten suunnittelema yhteisöllisesti toteutettu kirjasintyyppi on kiinnostava esimerkki muuttuneista työskentelymetodeista. Luodakseen uuden fontin he pyysivät alan ihmisiä suunnitteleman kirjaimia sekä järjestivät työpajoja, joissa kuka vain sai päästää oman sisäisen graafisen suunnittelijansa valloilleen. Lopputulos on hulvaton (vaikkakin välillä vaikeasti luettava) kirjasintyyppi nimeltä Yo Freckles, jonka keskenään erilaiset kirjaimet muodostavat. Näyttelyssä seinälle heijastetaan twiittejä, joihin on lisätty avainsana #yofreckels. Kerrankin kävijä saa itse päättää mitä näyttelyn seinälle ”ripustetaan”!

”Going wild with #yofreckles”, twiitti Kokoro & Moin fonttilla, kuva: Leena Karppinen

Näyttelyssä graafiseksi suunnitteluksi luetaan myös kuvitukset. Kooltaan yksi suurimmista teoksista on hollantilaisen Merijin Hosin pieniksi puuveistoksiksi muuttuneet kuvitukset, jotka muodostavat värikkään armeijan. Samassa salissa on mahdollista seurata 31.10.–3.11. livemaalausperformanssia, kun hollantilainen graafikko Letman eli Job Wouters maalaa 17 m pitkän seinämaalauksen. Mieleeni hiipii kysymys, missä menee graafisen suunnittelun ja taiteen raja?

Merjin Hosin puuveistoksia, kuva: Leena Karppinen

Jos näyttely sytytti kipinän tämän hetken graafisen suunnittelun ilmiöitä kohtaan, niin kannattaa tutustua Johannes Ekholmin keskustelukirjaan Graafinen suunnittelu, käytännöt, tekniikat, strategiat. Teoksen ensimmäinen painos myytiin jo loppuun, mutta toinen painos on tulossa.  Vinkiksi vielä, että Designmuseoon pääsee nykyisin joka kuukauden viimeisenä tiistaina klo 17–20 ilmaiseksi sisään.

Designmuseo, Korkeavuorenkatu 23

Avoinna ti 11–20, ke–su 11–18, ma suljettu