Poliittisen valokuvan festivaali
Guest Blogger maaliskuu 4, 2016

Onpa poliittista! Tämä ajatus juolahtaa ensimmäisenä mieleen astuessa Poliittisen valokuvan festivaalin näyttelyyn Valokuvataiteen museossa. Festivaalin työt tuntuvat sijoittuvan jonnekin taiteen ja journalismin välimaastoon. Näyttelyn ensimmäisen päivän aamuna seinien reunustalle on vielä jäänyt edellisen illan avajaisjuhlan kukkakimppuja.

2)Danila Tkachenkon kuvissa pääosassa on erakoitunut mies ja luonto. Kuva: Ilmar Metsalo
Danila Tkachenkon kuvissa pääosassa on erakoitunut mies ja luonto. Kuva: Ilmar Metsalo

Tänä vuonna festivaalin teemana on kotimaa, ja sitä tarkastellaan niin erottavien rajojen kuin yhdistävien taustojen kannalta. Maahanmuutto ja maastamuutto ovat vahvasti läsnä, mutta moni muukin teema. Vaikka järjestävät tahot ovat pyrkineet kantaaottavuuteen, näyttelyn voi kiertää ilman suurempaa maailmantuskaa ihan vain ihmetellen. Rankimmat aiheet ovat muutenkin tuttuja sanomalehtien sivuilta.

3)Laura Böökin kuvaamat pudasjärveläiset ovat vaihtaneet Kongo-joen Ii-jokeen. Kuva: Ilmar Metsalo
Laura Böökin kuvaamat pudasjärveläiset ovat vaihtaneet Kongo-joen Ii-jokeen. Kuva: Ilmar Metsalo
Sanni Seppo ja Kerttu Matinpuro tuovat töissään esille Marokon miehittämän Länsi-Saharan jäätyneen konfliktin, joka on jatkunut jo vuosikymmeniä. Kuva: Ilmar Metsalo
Sanni Seppo ja Kerttu Matinpuro tuovat töissään esille Marokon miehittämän Länsi-Saharan jäätyneen konfliktin, joka on jatkunut jo vuosikymmeniä. Kuva: Ilmar Metsalo

Teemana kotimaa herättää ajatuksia. Se merkitsee yhtä luonnon keskelle yksin asumaan vetäytyneelle ukrainalaismiehelle ja jotain aivan muuta kotimaansa hallintoa paenneelle paperittomalle siirtolaiselle. Länsi-Saharan alueella paenneet sahrawit ovat olleet kansainvälisesti unohdetun jäätyneen konfliktin vuoksi pakolaisia vailla kotimaata jo kolmessa sukupolvessa. Pudasjärvelle asettuneet kongolaiset kiintiöpakolaiset ovat löytäneet uuden kotimaan.

Adrian Pacin videoteos Centro di Permanenza Temporanea viittaa italialaisiin maahanmuuttajien pidätysleireihin. Kuva: Ilmar Metsalo
Adrian Pacin videoteos Centro di Permanenza Temporanea viittaa italialaisiin maahanmuuttajien pidätysleireihin. Kuva: Ilmar Metsalo
Maria Gruzdevan teokset näyttävät monenlaisia maisemia Venäjän rajojen tuntumassa. Alla valokuvia mielenkiintoisen kuvapäiväkirjan sivuilta. Kuva: Ilmar Metsalo
Maria Gruzdevan teokset näyttävät monenlaisia maisemia Venäjän rajojen tuntumassa. Alla valokuvia mielenkiintoisen kuvapäiväkirjan sivuilta. Kuva: Ilmar Metsalo
Oksana Yushko on vuosittain pitänyt Beslanin verisestä koulukaappauksesta selvinneille valokuvaustyöpajoja. Samalla hän on kuvannut jo nuoriksi aikuisiksi kasvaneita koulun entisiä oppilaita. Kuva: Ilmar Metsalo
Oksana Yushko on vuosittain pitänyt Beslanin verisestä koulukaappauksesta selvinneille valokuvaustyöpajoja. Samalla hän on kuvannut jo nuoriksi aikuisiksi kasvaneita koulun entisiä oppilaita. Kuva: Ilmar Metsalo

Mielenkiintoisen useista töistä tekee projektien pitkäkestoisuus. Useat niistä ovat monivuotisen projektin tulos, ja valokuvaaja on selkeästi perehtynyt teemaan. Kaksi mieleenpainuvinta teossarjaa tulee Venäjältä. Danila Tkachenko on kuvannut erakoituneita miehiä Ukrainan ja Venäjän metsissä. Erämaahan vetäytyneet parrakkaat herrat näyttävät samalla rauhallisilta ja surumielisiltä. Venäjän rajaseutuja 2011-2015 ajan kiertänyt Maria Gruzdeva on taltioinut periferian absurdisuuden, kauneuden ja karuuden kuvapäiväkirjoihinsa.

 

Valokuvataiteen museo, Kaapelitehdas / Tallberginkatu 1 G, http://www.valokuvataiteenmuseo.fi/fi

Näyttely on avoinna 30.4.2016 asti.

Kirjoittanut Ilmar Metsalo.

Lue lisää vieraskynä Ilmarista