WDC Helsinki 2012 näkyy Helsingin kahvilanäyttämöllä: case Kauko -kahvila
Elisabeth Heinrichs maaliskuu 13, 2012

World Design Capital Helsinki 2012 näkyy monella tavalla Helsingin katukuvassa. Yksi esimerkki ovat mielenkiintoiset ja uudenlaiset kahvilat jotka rikastuttavat kaupunkia.

Hufvudstadsbladetin mediakahvila Internet-ohjatussa Kauko-kahvilassa

Hufvudstadsbladet järjesti viikolla 9 mediakahvilan suositussa Kauko-kahvilassa, joka kuuluu designpääkaupunkivuoden ohjelmaan. Kauko-kahvila, joka tarjoaa ilmaista kahvia ja keksejä, on Internetin kautta kauko-ohjattu. Kahvilan internetsivustolla voi reaaliaikaisesti säädellä kahvilan tuolien ja pöytien korkeutta, ääniympäristöä sekä valaistusta.

Mediakahvilaa järjestettiin nyt ensimmäistä kertaa. Hufvudstadsbladet kuitenkin lupaa samantyyppisiä mediakahvilapäiviä tulevan lisää, mutta toisessa paikassa. Ajatus mediakahvilan järjestämisen takana oli innostaa ihmisiä ja saada lukijoita, ohikulkijoita ja matkailijoita osallistumaan mediakahviloiden muotoilukeskusteluihin.

Luultavimmin seuraavat kahvilapäivät järjestetään maalis-huhtikuussa. Lehtitalo on myös järjestämässä ruotsinkielisiä kirjallisuuskävelyitä keväällä 2012. Hufvudstadsbladet on muutenkin panostanut omaan muotoiluosioon lehdessään designprojektilla nimeltään Designstan, jossa huomioidaan kaikki muotoiluun liittyvät uutiset.

Lähde: Hufvudstadsbladet

Mediakahvilan viimeisenä päivänä pohdittiin voiko ruoka olla osa designia. Designväittelyssä kohtasivat kolme ruokatoimijaa: Helsingin kaupungin ruokastrategiavastaava Ville Relander, Helsingin Yliopiston ja samalla Suomen ensimmäinen ruokakulttuurinprofessori Johanna Mäkelä ja Keittiökavereiden Markus Haakana.

Helsinkiläisen ruuan trendejä kouluruoka edellä

Ruoka-asiantuntijoiden mielestä on tärkeätä että kaupunki tukee ruokapiirin kaikenlaisia uusia tuulia, esimerkkinä Ravintolapäivä ja uutta nousua tekevä katuruoka, koska vain tällä tavalla ruuasta aletaan puhumaan kaupungin eri tasoilla. Ruuasta puhuminen taas lisää painetta kaupunkipäättäjiä kohtaan.

Relanderin mukaan erityisesti kouluruoka nähdään nykyään Suomen käyntikorttina. Hyvää statusta omaava suomalainen koulusysteemi on myös riippuvainen hyvästä kouluruuasta. Mäkelän mukaan julkisen sektorin valinnoilla on suuri merkitys: nämä kun ovat avainasemassa koska vaikuttavat koko elintarvikeketjuun.

Suomalainen ruokakulttuuri tarvitsi potkun ulkomailta

Mäkelä jatkaa ja kertoo että hänen mielestään suomalainen ruokakulttuuri tarvitsi ulkomailta saatuja kommentteja ruuastamme, esimerkiksi Italian Berlusconilta ottaakseen uudenlaista tuulta siipiensä alleen.

Vaikka suomalaiset syövät paljon yksin, Relanderin mielestä kyseinen trendi on muuttumassa. Relander nostaa esille myös sen että ruokailu on sosiaalinen ilmiö: seurassa se maistuu paremmalta. ”Ruoka on enemmän kuin mitä nähdään lautasella”, hän sanoo.

Ruokakassipalvelu lapsiperheiden avuksi

Keittiökavereiden Markus Haakana kertoo että varsinkin lapsiperheet ovat ottaneet hyvin vastaan hänen yrityksensä. Yritys antaa ruokareseptejä ja toimittaa reseptinmukaiset raaka-aineita suoraan koti-ovelle. Hän harmittelee kuitenkin sitä että Keittiökaverikonsepti tekee hankintapäätöksiä asiakkaiden puolesta. Toisaalta asiakas on vielä se joka valmistaa aterian. Hän etsintäkuuluttaakin vanhemman sukupuolen tietotaitoa ja isovanhempien aktiivisuutta etteivät ruuanlaittotaidot hävisi.

Kaukossa on vieraillut useita tuhansia ihmisiä muotoilua ihmettelemässä ja sen verkkosivusto on kerännyt kahden kuukauden aikana huikeat 155 000 käyntiä. Kaukon esittelyvideoita on katsottu Vimeo-sivustolla yli 207 000 kertaa.

Lähde: World Design Capital Helsinki 2012 - Valtteri Hirvonen / Lauri Eriksson Company

Designpääkaupungin Kauko Café on ollut suosittu avaamisestaan lähtien. Interaktiivisesta ja kauko-ohjattavasta kahvilasta on tullut ilmiö, joka on huomioitu laajasti myös ulkomaisilla uutissivustoilla ja blogeissa. Kauko-kahvilaa on ihmetelty niin yleismedioissa, esim. Time Magazine, kuin digitaalista kulttuuria seuraavilla sivustoilla Gizmodo ja Geekosystem. Kaukosta kertova video nousi helmikuun ensimmäisenä viikonloppuna BBC:n verkkosivujen katsotuimmaksi videoksi. Kahvilasta uutisoi myös muun muassa China Network Television.

Kauko avaa ovensa uudelleen myöhemmin designpääkaupunkivuoden aikana, mutta seuraava sijaintipaikka ja aukioloajat selviävät vasta kevään 2012 kuluessa.